میزبانی وب – هاست چیست ؟

اینفوگرافیک قوانین ثبت دامنه ir
اینفوگرافیک قوانین ثبت دامنه ir
نوامبر 12, 2017

میزبانی وب – هاست چیست ؟ این سئوالی است که ممکن است برای هر کس که تازه با فضای مجازی و راه اندازی وب سایت آشنا شده به وجود آمده باشد . در این مقاله می خواهیم یک توضیح جامع و کامل در این باره ارائه دهیم .

میز بانی وب – هاست در واقع اجاره فضا با مشخصات و حجم معین بر روی شبکه اینرتت جهت نگهداری فایل ها و داده های سایت می باشد. هر وب سایت شامل مجموعه ای از فایل ها، تصاویر، اسناد و اسکریپت های برنامه نویسی و … می باشد که با هم در ارتباط هستند. در هاست می توان سرویس های مختلفی از جمله میزبانی وب سایت، ایمیل و … ارائه داد.

برای آن که یک بازدید کننده بتواند به فایل ها و یا سایت شما دسترسی داشته باشد نیاز به قرار گیری این فایل ها بر روی رایانه ای در شبکه اینترنت به نام میزبان ( هاست ) دارد. این رایانه را سرویس دهنده یا سرور می نامند.

میزبانی وب - هاست چیست ؟

میزبانی وب – هاست چیست ؟

یک میزبان خوب هاست باید حداقل دارای ویژگی های زیر باشد:

۱ـ اتصال متداوم و پرسرعت به اینترنت

۲ـ استفاده از سخت افزار و قطعات قدرتمند در سرور تا بتوانید پاسخگو به درخواست مراجعه کنندگان باشد.

۳ـ استفاده از کلیه نرم افزارها جهت اجرای فایل های گوناگون برنامه نویسی

۴ـ در اختیار قرار دادن نرم افزارهای مورد نیاز جهت مدیریت بخش های مختلف سایت و پست الکترونیک و … .

برای آن که شما نیز در فضای مجازی وب حضور داشته باشید نیاز به تهیه یک دامین به عنوان آدرس سایت و یک طراحی سایت و در نهایت خرید هاست از شرکت های میزبانی وب هستید.

میزبانی وب – هاست چیست ؟

هاست وب سایت ها بر روی سرور هایی در دیتاسنتر ها نگهداری می شود و عمدتا از دو سیستم عامل لینوکس و سیستم عامل ویندوز برای آن ها استفاده می کنند .

میزبانی وب - هاست چیست ؟

میزبانی وب – هاست چیست ؟

هاست لینوکس :

هاست لینوکس مبتنی بر سیستم عامل رایگان لینوکس می باشد. از هاست لینوکس معمولا برای وب سایت هایی که با زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است می کنند.سرورهای لینوکس معمولا از امنیت بالاتری برخوردار است از همین رو اکثریت سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از هاست لینوکس استفاده می کنند. برای سرور های لینوکس از کنترل پنل های دایرکت ادمین، سی پنل، پلسک و … می توان استفاده کرد. هاست لینکوس وطن دیتا در سه سطح هاست استاندارد ، هاست حرفه ای و هاست پربازدید ارائه می گردد.

هاست ویندوز :

هاست ویندوز مبتنی بر سیستم عامل ویندوز سرور می باشد. تفاوت اصلی هاست ویندوز و هاست لینوکس، پشتیبانی کردن هاست ویندوز از زبان های asp  و asp.net و همچنین بانک اطلاعاتی mssql می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در هاست ویندوز به علت نیاز به خرید لایسانس ویندوز سرور از مایکروسافت هزینه بالاتری نسبت به هاست لینوکس پرداخت کرد. در سرور های ویندوز از کنترل پنل هایی مانند: وب سایت پنل، پلسک، هلم و … می توان استفاده کرد.

از جمله مواردی که باید در خرید هاست به آن ها توجه داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حجم دیسک – Disk space :

به مقدار فضایی می گویند که شرکت هاستینگ از هارد سرور های خود را به مشتری اجاره می دهد. این فضا از چند مگا بایت تا چند گیگا بایت بر اساس نیاز مشتری متفاوت می باشد. مجموعه حجم فایل ها، ایمیل ها و بانک اطلاعاتی که بر روی هاست قرار می گرید باید کمتر یا مساوی فضای اجاره شده توسط مشتری باشد.

محدودیت انتقال داده – ترافیک ماهیانه – Band width

ترافیک ماهیانه یا محدودیت انتقال داده ها به حداکثر میزان تبادل اطلاعات با کامپیوتر میزبان در ۳۰ روز – یک ماه – گفته می شود. به زبان ساده تر ترافیکت ماهیانه به مجموعه حجم فایل های دریافتی یا ارسالی به فضای اجاره شده گفته می شود که نباید در بازه زمانی ۳۰ روزه از مقدار مشخص شده برای هاست شما بیشتر شود.

لازم است یادآور شم، هر بار که سایت توسط یک بازدید کننده باز شود مقداری اطلاعات و فایل بین سرور و کامپیوتر بازدید کننده تبادل می شود که این حجم از ترافیکت ماهیانه شما کسر می گردد در نتیجه اگر فایل های استفاده شده در سایت حجم قابل توجه ای دارند باید ترافیک بیشتری برای سایت خود تهیه کنید.

تعداد پارکت دامین ها – Park Domain :

شما می توانید با یک یا چند دامین به یک سایت دسترسی داشته باشید که در این صورت یکی از آنها دامین اصلی و مابقی دامین هایی هستند که بر روی هاست اجاره شده پارک می شوند.

تعداد بانک اطلاعات داده :

بر روی هر هاست با توجه به سیاست های شرکت هاستینگ تعدادی بانک اطلاعاتی با حجم محدود وجود خواهد داشت.

 

دسته بندی انواع خدمات شرکت خدمات هاستینگ وطن دیتا :

۱ـ  میزبانی وب اشتراکی ـ Shared Web Hosting

میزبانی وب به صورت اشتراکتی از جمله اقتصادی ترین روش های تهیه هاست می باشد. در این روش معمولا شرکت های ارائه دهنده یک سرور تهیه و توسط کنترل پنل امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم بندی می کنند. به میزبانی اشتراکی، میزبانی مجازی یا میزبانی مشتق نیز گفته می شود. بیشتر وب سایت ها در اینترنت از این سرویس استفاده می کنند. میزبانی اشتراکی می تواند به دو صورت مدیریت شده و یا مدیریت نشده ارائه گردد که در سرویس مدیریت شده آن پشتیلانی بهتری ارائه می شود که طبیعتا هزینه ی بالاتری خواهد داشت.

۲ـ نمایندگی میزبانی وب ـ Reseller Web Hosting

سرویس نمایندگی میزبانی وب این اجازه را به نماینده می دهد تا خود به عنوان یک فروشنده هاستینگ به کسب در آمد بپردازد. اغلب نمایندگان فروش فضایی را از یک ارائه دهنده هاستینگ خریداری می کنند و بوسیله کنترل پنل هاست آن را بین مشتریان خود تقسیم می نمایند.

خدمات هاستینگ وطن دیتا افتخار دارد تا با ارائه نمایندگی هاست لینکوس خارج و نمایندگی هاست لینوکس ایران در خدمات شما مشتریان گرامی باشد.

۳ـ سرور مجازی – vps

سرور مجازی بخشی از یک سرور قوی تر است که توسط نرم افزارهای مجازی ساز ایجاد می شود. از ویژگی های اصلی سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی می توان به اختصاصی بودن میزات حافظه و سایر امکانات مانند مقدار استفاده از cpu و ram اشاره کرد که مانند هاست اشتراکی بین چندین نفر تقسیم نمی شود و در نتیجه از سرعت و کیفیت بهتری بر خوردار خواهد بود. سرور مجازی تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد.

سرور مجازی در شرکت خدمات هاستینگ وطن دیتا به دو صورت سرور مجازی استاندارد و سرور مجازی حرفه ای ارائه می گردد.

۴ـ سرور اختصاصی – dedicated Server

سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی با سخت افزار مشخص بر روی اینترنت بوده و گزینه مناسبی برای استفاده کنندگانی است که به امنیت اطلاعات بالا، منابع بیشتر و قابل اطمینان تر، ترافیک بیشتر یا دسترسی در سطح بالا – root – نیاز دارند.

خدمات سرور اختصاصی در شرکت هاستینگ وطن دیتا به دو صورت مدیریت شده و بدون مدیریت ارائه می شود. در ارائه سرور اختصاصی بدون مدیریت، تنها نصب سیستم عامل، کنترل پنل و تنظیم فایروال رایگان بوده ولیکن در سرور های مدیریت شده خدماتی اعم از بهینه سازی سرور، تنظیمات امنیتی آن و بروزرسانی دائمی نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور به عهده تیم فنی وطن دیتا خواهد بود.

برای مشاهده لیست کامل خدمات سرور مدیریت شده کلیک کنید. راه اندازی مجدد، نصب سیستم عامل و … به عهده خود مشتری می باشد. بیشتر وب سایت های بزرگ از سرور های اختصاصی استفاده می کنند تا این قابلیت را داشته باشند که هر کاری می خواهند با سرور های خود انجام دهند. جهت مشاهده پنل های سرور اختصاصی فوری آلمان کلیک کنید.

۵ـ فضای میزبانی سرور – Collocation Web Hosting

در این روش سرور در محل مورد درخواست مشتری در قفسه – rack – نصب و راه اندازی می گردد و مشتری مالک سرور خواهد بود. هر چند این روش از مابقی روش های توضیح داده شده گران تر می باشد اما به دلیل در اختیار بودن سخت افزار ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم توضیحات کافی پیرامون میزبانی وب ـ هاست چیست ؟ و خدماتی که توسط شرکت خدمات هاستینگ وطن دیتا ارائه می شود را خدمتتان ارائه داده باشیم

ابراهیم قلی پور
ابراهیم قلی پور
به امید روزهای خوب برای تمام همکاران در زمینه تجارت الکترونیک

دیدگاه ها بسته شده است