هفت راه برای سئو
هفت راه برای سئو
آوریل 20, 2019

cdn چیست ؟ کاربرد cdn چیست ؟ cdn مخفف چه کلماتی است ؟

 

cdn چیست ؟

واژه CDN که مخفف عبارت Content Delivery Network است و در طبق تعریف اتحادیه بین المللی مخابرات به هر گونه شبکه ای که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده باشد شبکه تحویل محتوا می گویند. خرید cdn و فعالسازی آن به صورت کلی منجر به افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات می شود.

 

cdn چگونه کار می کند ؟

زمانی یک شبکه cdn ساخته می شود سرورهایی در نقاط مختلف جهان و در کشورهای مختلف با طول جغرافیایی مشخص و تعیین شده ای کانفیگ و مستقر می شوند که در نهایت با دریافت داده ها از سرور اصلی و ذخیره آن به صورت کش شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدید کننده که بر اساس ISP مخابراتی کاربر شناسایی می شود. داده ها را از نزدیک ترین cdn به کاربر تحویل خواهند داد تا کاربر با سرعت بیشتری به این داده ها دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال سایتی مانند گوگل که از cdn استفاده می کند را باز کنید می بینید که خیلی سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن در دسترس قرار می گیرد اما در مقابل سایتی که سرور آن در نقطه جغرافیایی دورتبری وجود دارد با سرعت کمتری لود می شود.

 

سرویس cdn اینگونه کار می کند:

  • از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما (مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت، فایل‌های مولتی مدیا و …) روی nodes یا همان سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان قرار دارند یک نسخه کپی ذخیره می کند.
  • زمانی که کاربری وارد سایت شما شود و نیاز به این اطلاعات دارد، همین داده های ذخیره شده روی سرور که به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت ها سرویس می دهند از نزدیکترین سرور یا node بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده دانلود می شود.
  • اطلاعات دانلود شده به کاربر تحویل داده خواهد شد.

پس وقتی کاربری با مرورگر خود وارد سایت می شود اطلاعات از نزدیک ترین سرور موجود به کاربر ارسال می شوند و هر گاه سرور CDN به هر دلیلی در دسترس نباشند مشکلی وجود ندارد و داده ها از سرور اصلی بارگزاری خواهد شد و تنها تفاوتی که وجود دارد مبحث سرعت است که مثل قبل بنابر ترافیک سرور کمتر خواهد شد. چون این اطلاعات قبلاً در سرورهای CDN ثبت یا Cache شده‌اند و نیاز به پروسه خاصی نیست تا در آن ثبت شوند پس با سرعت بیشتری برای بازدیدکننده در دسترس قرار گرفته و دانلود می شوند.

 

 

cdn مخفف چیست ؟

همانگونه که در ابتدا توضیح داده شد تکنولوژی cdn مخفف Content Delivery Network و در واقع یک شبکه توزیع محتوا است. به این صورت که سرورهایی در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می گیرند و با توجه به موقعیت بازدید کننده سایت از نزدیک ترین سرور بازخوانی می شود، در واقع اطلاعات سایت از سروری فراخوانی می شود که به موقعیت کاربر نزدیک تر است که باعث افزایش سرعت لود خواهد شد.

کاربرد cdn چیست ؟

شبکه تحویل محتوا یا cdn با استفاده از سرورهایی که در سرتاسر دنیا توزیع شده و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر نزدیکترین سرور به کاربر، محتوای ذخیره شده را به وی ارائه می دهد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت هایی با ترافیک بالا بسیار تاثیرگذار است.

از مشهورترین شبکه های تحویل محتوا cdn می توان به کلود فلر، آکادمی، آمازون، ابر اروان و … اشاره کرد و اگر شما سایتی دارید که به سرعت بالای آن اهمیت می دهید یا مورد حمله در سایت و سرور خود هستید با استفاده از cdn می توانید علاوه بر افزایش سرعت بالای سایت امنیت را نیز در مقابل حملات افزایش دهید.

استفاده از CDN باعث می شود کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس های آن ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور متناسب با موقعیت کاربر استفاده کنند. تکنولوژی CDN مزیت هایی از جمله سرعت، امنیت، همیشه در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را در پی دارد.

 

مزایای استفاده از cdn

استفاده از شبکه تولید محتوا یا cdn به هاست یا سرور شما مزایای بسیار زیادی را برای سایت و کسب و کاری شما به ارمغان می آورد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان به دلیل لود داده ها از نزدیک ترین cdn
  • افزایش امنیت سایت‌ها (چرا که بیشتر ارتباط ها به صورت غیر مستقیم و محافظت شده هستند.)
  • افزایش میزان پهنای باند و کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور، به عنوان مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند ارائه می کند وقتی شما از یک CDN که دارای ۱۰ node است استفاده می‌کنید در حقیقت شما ۱۰ * ۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده‌ اید.
  • هزینه بسیار پایین برای استفاده (به دلیل استفاده چندین نفر از سرورها)
  • نصب و راه اندازی ساده و آسان
  • افزایش میزان بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل
  • راه کاری عالی برای جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت
  • افزایش رضایت بازدیدکننده از سایت و کسب و کار شما به دلیل لود بسیار سریع سایت

چگونگی کارکرد شبکه تولید محتوا یا cdn را می توان به صورت گویا و خلاصه در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

مزایای استفاده از cdn

مزایای استفاده از cdn

 

همان طور که در تصویر بالا می بینید زمانی که شما یه فیلم در سایت خود انتشار می دهید یک نسخه کش شده از آن فیلم در تمامی سروهایی که در شبکه cdn وجود دارند ارسال می شود و در آن ها ذخیره می گردد، سپس بازدید کننده بر اساس موقعیت جغرافیایی که به نزدیک ترین سرور cdn دارد این داده ها را با سرعت بیشتری دریافت می کند. از طرف دیگر اگر حملاتی به سایت شما اتفاق افتد و افرادی برای سوء استفاده به سرور سایت حمله کنند با مانع برخورد خواهود کرد، چرا که cdn از این کار جلوگیری می کند. در واقع وقتی حمله به جای سایت به سمت cdn صورت می گیرد شخص مهاجم باید از cdn عبور کند تا به سرور اصلی شما برای حملاتی مثلا حملات DDOS برسد که این مورد هم امکان پذیر نیست.

 

یک شبکه تولید محتوا یا cdn چگونه کار می کنید ؟

به صورت خلاصه می توان رفتار تکنولوژی cdn را به شکل زیر توضیح دهیم :

۱- شبکه توزیع محتوا یا همان CDN تمامی سرورهای شبکه جهانی اینترنت را که در سرتاسر دنیا قرار دارد تحت پوشش قرار میدهد. بنابراین زمانی که شما سیستم CDN را برای سایت خود فعال کرده و مورد استفاده قرار می دهید، اطلاعات شما روی تمامی سرورهایی که در سرتاسر جهان به صورت شبکه ای پخش شده اند کپی و ذخیره می شود و زمانی که یک بازدیدکننده به سایت یا وبلاگ شما وارد شد محتوای سایت که شامل تصاویر، ویدئوها، فایل های CSS و… است را از نزدیک ترین سرور نزدیک به خود دریافت می کند که این نزدیکی و موقعیت کاربر به سرور بر اساس ISP مخابراتی کاربر بازدیدکننده به دست خواهد آمد. بنابراین در این صورت بازدیدکننده مستقیما به هاست یا سرور شما متصل نیست و این کار موجب بهبود در عملکرد سایت خواهد شد.

۲- اطلاعاتی در شبکه cdn ذخیره می شود که قابل بروزرسانی نباشند. البته منظور ما از اطلاعاتی که بروزرسانی نمی شوند فایل هایی شامل تصاویر، جاوا اسکریپت، css و… است که نیازی به بروزرسانی ندارند اما سایر بخش ها که شامل محتوای صفحات می شود و از دیتابیس خوانده می شوند ذخیره سازی در شبکه CDN را ندارند و مستقیما از خود سرور بارگزاری می شوند. پس با این کار اگر هزینه ای که برای پهنای باند هاست یا سرور شما صرف می شود را کسر و برای تهیه و فعال سازی یک شبکه CDN استفاده کنیم برای ما خیلی بهتر خواهد بود، چرا که ضمن کاهش مصرف پهنای باند مصرفی قادر خواهیم بود امنیت سایت خود را در مقابل حملات DDOS افزایش دهیم.

۳- سرعت دسترسی به سایت در حالتی که CDN فعال نباشد در کشوری که سرور در آن قرار دارد در بالاترین سطح خود است بنابراین وقتی که سرور سایت ما داخل ایران قرار دارد و یک بازدیدکننده از کشوری مثل آمریکا بخواهد تا از سایت ما بازدید به عمل آورد نسبت به ما از سرعت پایین‌تری برخوردار خواهد بود، اما وقتی CDN را روی سایت خود فعال کنیم این سرعت چه در حالتی که بازدیدکننده در نزدیک ترین موقعیت سرور و چه در دورترین موقعیت قرار داشته باشد به دلیل اینکه داده ها از نزدیک ترین سرور موجود در شبکه CDN لود می شوند از سرعت تقریبا یکسانی برخوردار خواهند بود و تفاوت خیلی محسوسی در سرعت وجود ندارد.

 

cdn چیست ؟

cdn چیست ؟

 

آزمون سرعت بارگزاری سایت از مکان های مختلف :

برای اینکه بخواهید سرعت سایتی را که از CDN استفاده کرده و سایتی که از CDN استفاده نمی کند را مقایسه کنید می توانید از ابزاری مثل Pingdom یا GTmetrix استفاده کنید.

 

معایت استفاده از cdn چیست ؟

استفاده از cdn نه تنها هیچ عیبی ندارد بلکه در مواقعی که احتمالا کاربران شما از موقعیت سرور شما دور هستند بسیار توصیه نیز می شود، زیرا cdn علاوه بر اینکه چندین فاکتور مهم برای سئو و بهینه سازی سایت شما را انجام می دهد، امنیت سایت را نیز بسیار افزایش می دهد. تنها چیزی که می توان در استفاده از cdn مورد توجه قرار داد این است که هر چند نسخه های رایگان نیز موجود است اما فعالسازی تمامی امکانات آن با پرداخت هزینه امکان پذیر است.

 

چه تعداد CDN در سرتاسر جهان وجود داره؟

تعداد شبکه های CDN به دلیل اینکه برای مصارف عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند در حال افزایش هستند. اما از جمله معروف ترین شبکه های CDN می توان به مواردی مثل MaxCDN، VPS.net، Amazon Cloudfront، cloud Flare و… اشاره کرد که کلود فلر از جمله شبکه های CDN است که با استفاده از آن قادر هستید تا از امکانات رایگانی که این CDN در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید.

 

معرفی CDN های رایگان

یکی از معروف ترین این شبکه های توزیع محتوا CDN کلودفلر Cloudflare و همچنین ابر اروان برای کاربران ایرانی است که با استفاده از آن قادرید تا از امکانات رایگانی که به شما ارائه می دهد در سایت خود استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

از جمله این مزیت ها استفاده از cdn:

  • جلوگیری از خرابکاری ها با حمله به سرور سایت
  • استفاده از سیستم کش برای توزیع فایل های سایت در سرورهای موجود این شبکه CDN در سرتاسر دنیا

 

اگر از سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس استفاده می کنید می توانبد از افزونه رایگان jetpack استفاده نمایید که امکان استفاده از شبکه CDN اختصاصی این شرکت را در اختیار شما قرار می دهد و قادر هستید تا از آن به عنوان شبکه توزیع محتوا در سایت خود استفاده کنید.

 

پیشنهاد می کنم مقاله مرتبط با حمله های ddos ” ddos چیست ؟ ” را مطالعه کنید.
ابراهیم قلی پور
ابراهیم قلی پور
به امید روزهای خوب برای تمام همکاران در زمینه تجارت الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *